Voortrein+motor wisselen

Algemene aangelegenheden betreffende de club/forum die niet openbaar zijn.
Plaats reactie
PTPieter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-06-2018 11:13

Voortrein+motor wisselen

Bericht door PTPieter » 08-10-2019 23:57

Hallo, na alweer ruim een jaar en een heleboel fijne kilometers sinds mijn registratie op dit forum heeft mijn PT de 400.000 kilometer gepasseerd en is de motor definitief aan vervanging toe. De rookgordijnen achter mijn wagen waren al indrukwekkend bij het accelereren maar nadat de koeling is gaan freaken en de airco me liet stikken is nu ook de turbo wat voor zichzelf gaan doen...
Ik kocht deze auto 6 jaar en 200.000 kilometer geleden.

Nu heb ik er een PT-Cruiser van 2006 bij gekocht (nieuwe type) met ook een 2.2 CRD motor. Was een koopje met iets meer dan 2 ton op de teller en technisch perfect dealer onderhouden. Eerst dacht ik die te houden en te pimpen, maar nou vind ik m’n oude vertrouwde LIMITED uit 2003 veel fijner en ga ik de motor met voortrein overzetten.

Het lijkt me het handigst om, met de auto op de brug, het subframe op een bok te laten zakken en wanneer alles vrij is de auto los van de voortrein te heffen. En visa versa... (de auto dus over de motor heen tillen i.p.v. de motor er uit takelen)

Heeft hier iemand ervaring met het overzetten van (diesel-)motoren?

Tips zijn zeer welkom...!! :D

jack
Berichten: 664
Lid geworden op: 28-08-2016 15:36

Re: Voortrein+motor wisselen

Bericht door jack » 09-10-2019 21:07

pieter , veel succes met de operatie.
komt wel goed en de pt (patient)overleefd het wel. ;)
een dag niet gecruisd,is een dag niet geleefd

PTPieter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-06-2018 11:13

Re: Voortrein+motor wisselen

Bericht door PTPieter » 10-10-2019 11:59

Pieter6503 schreef:
09-10-2019 23:53
Ik heb al tientalle blokwissels gedaan hier binnen de club. Ook bij mijn eigen cruiser.
Overzetten met complete subframe etc is idd beste manier. En dan het chassis van de voortrein te heffen.

Succes.
Ben alleen benieuwd of de sensoren op het 2e gen blok overeenkomen met de 1e gen.
Dus of jou bestaande PCM geschikt is voor dit blok.
Aansturing 2e gen is anders als van de 1e gen.
Dit zie je bij de benzine uitvoeringen ook.
Mijn grootste zorg zit m inderdaad in het verschil qua aansluitingen tussen de twee blokken. Er zijn volgens mij een aantal sensoren bij gekomen, maar deze ongebruikt laten lijkt me geen probleem. Verder heeft mijn oude wagen cruise-control. Voor mijn gebruik echt een "must"! Geen idee hoe dat qua aansluitingen zit. Ik zal een servo over moeten zetten maar weet nog niet waar ik die zal vinden.
Wanneer de blokken naast elkaar staan zal ik maar eens goed gaan puzzelen/vergelijken.
Dan heeft het nieuwe blok iets meer vermogen maar lijkt ook luidruchtiger. Of heeft dat te maken met de mate van isolatie in mijn oude LIMITED versus de nieuwere CLASSIC...??

@Pieter6503 Heb je wat info over waar ik op moet letten met de stuurcollom e.d.? Ik ga de transplantatie in de buurt van Tiel verrichten. Als het je uitkomt wil ik je graag (tegen compensatie) even mee laten kijken wanneer de blokken naast elkaar staan...

PTPieter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-06-2018 11:13

Re: Voortrein+motor wisselen

Bericht door PTPieter » 10-10-2019 12:24

Afbeelding

Dit zijn ze: (donor links en mijn schatje rechts)

Plaats reactie