Tip: automaat spoelen

Plaats reactie
Gast

Tip: automaat spoelen

Bericht door Gast » 09-02-2015 13:44

Twee weken terug heb ik de automaat van mijn Mazda laten spoelen als voorzorg bij TPR Power Flush in Ter Aar.

En ik moet zeggen dat ik er echt heel tevreden over ben! Er is een merkbaar verschil, hij schakelt veel soepeler en je voelt de bak nauwelijks meer, alsof die nieuw is.

Het heeft 300 euro gekost en volgend jaar ga ik denk ik ook de bak van Piet eens laten spoelen.

Je mag er gewoon bij blijven staan (duurt ongeveer een uurtje) en Raymond legt uit wat hij allemaal aan het doen is. De olie die eruit kwam was donker en stonk, enorm verschil met de mooie rode olie die erin ging.

Ik zal later nog een foto proberen te plaatsen, dan kunnen jullie het zien.

Als een automaat al veel km'ers heeft gemaakt en/of al ouder is (de additieven in de olie zijn na een jaar of 5 a 6 toch helemaal uitgewerkt) is dit een echte aanrader.

Ook als je automaat problemen begint te geven dan kan spoelen vaak de oplossing zijn (vervuiling kan je wegspoelen, echte slijtage niet natuurlijk).

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2015 15:33

Lijkt me een goed plan GJ, misschien kunnen we wel korting krijgen als we samen gaan.

Aurelle

Bericht door Aurelle » 09-02-2015 16:24

Blackcruiser schreef:Ik heb ook eens een offerte opgevraagd van een bedrijf bij mij in de buurt :
Beste Gertjan van den Berg,

We hebben zojuist contact gehad over het doorspoelen van uw automaat.
De kosten zijn € 275,- excl btw
We vervangen na de spoeling ook het oliefilter.
De werkzaamheden nemen ongeveer 3 uur in beslag.
Als de olie nog in goede conditie is, is een olieverversing goedkoper, deze kost € 225,- ex btw.

Mocht u nog vragen hebben horen we die graag.

We informeren gewoon verder!
Als je weet dat je bak nooit doorgespoeld is lijkt mij verse olie geen overbodige luxe

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2015 17:05

Nou dat is niet echt goedkoper, btw is toch 19% dan ben je duurder uit dan bij TPR dat was 300 inclusief.

De bakolie verversen zou ik nou niet doen, zeker gezien het kleine prijsverschil met spoelen. Als je je olie laat verversen dan haal je wel de vieze olie (grotendeels) weg, maar het aangekoekte vuil blijft gewoon zitten.

Als je de automaat laat spoelen dan wordt er een schoonmaakmiddel aan de olie toegevoegd en wordt de olie steeds door de je bak rondgepompt onder druk, terwijl de automaat door alle versnellingen wordt gehaald, zodat alle aangekoekte zooi wordt losgemaakt.

Ook blijft er altijd een klein beetje vieze olie achter bij verversen. Er gaat best veel olie in je automaat (volgens mij ging 12 liter in mijn Mazda). Dus stel dat je er 8 verse liters ingooit en er toch 1 vieze liter achterblijft, dan krijg je daar een mengsel van, toch zonde.

Misschien kunnen we er een 'groepsspoeling' van maken als andere mensen ook interesse hebben. Ik weet wel zeker dat Raymond korting zou geven als we met meer komen. Ik zal het hem eens vragen per e-mail.

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2015 19:12

Lijkt mij ook geen overbodige luxe om olie te verversen van de automaat. Maar Joy de belasting pakt al een paar jaar 21%btw en op food 6%btw. Je zou kunnen vragen of hij het zonder bon kan doen. Elke 100euro ex is 21euro in de portemonnee houden.

Gast

Bericht door Gast » 10-02-2015 15:42

Ik heb even gebeld met Raymond en aan de prijs valt wel wat te doen.

Hij gaf nu 275 totaalprijs als voorlopige indicatie, maar hij zou eigenlijk het liefst even een PT automaat op de brug willen hebben om te kijken hoe de automaat in elkaar steekt en of het een makkelijk klusje is en of het zonder hulpstuk kan om af te tappen. Wellicht valt er dan nog wat meer aan te doen, zeker als we met mensen komen.

Helaas staat Piet de komende 6 weken nog op stal en woont GJ niet echt in de buurt en weet ik 123 niet iemand anders met een automaatje.

Gert, misschien kunnen we bij een sleuteldag als jij er ook bent langs Ter Aar rijden. Of we kunnen Raymond vragen of hij in DH langskomt bij een sleuteldag en dat hij onder je rok mag kijken.

Of heb jij inmiddels al een betere aanbieding?

Plaats reactie