Stroef/zwaar schakelen

Technisch probleem en kom je er niet uit dan kan je het hier vragen
DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Stroef/zwaar schakelen

Bericht door DeBakker » 26-03-2018 12:40

Heb gisteren proefgereden in een PT Cruiser 2.4 uit 2007 met 154.000 km op de teller. De auto reed super lekker alleen het schakelen ging heel stroef/zwaar. Soms kreeg ik hem bijna niet in de 1e en 2e versnelling. Zowel bij koude als warme bak.
Zijn dit soort problemen een kwaal van deze auto en zal het in de versnellingsbak zitten of moet ik het zoeken in de koppeling of bediening van de koppeling?

In het laatste geval durf ik het wel aan maar een andere bak wordt net gek zat zeg maar.

jack
Berichten: 664
Lid geworden op: 28-08-2016 15:36

Bericht door jack » 26-03-2018 20:37

kan diverse oorzaken zijn.kijk eerst eens naar de schakel rubbers bovenop de versnellingsbak en tevens naar de rubbers onder de schakelpook.
Dan kan het liggen aan het slecht ontkoppelen van bak, dus drukgroep versleten.Dan koppelings platen.
in ergste geval de versnellingsbak.Kan ik over mee praten heb zelfde probleem gehad. alleen meer de 2 en 3 versnelling.
ps:hoe staat het met de distributie tandsnaar.(bij 140.000 vervangen)
hier zijn ook aanzienlijke kosten mee gemoeid ondanks hulp sleutelclub.
Dus neem dit mee in eventuele aankoop of laten staan.
een dag niet gecruisd,is een dag niet geleefd

DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Bericht door DeBakker » 26-03-2018 22:27

Bedankt voor je reactie. Ik zal ook zeker even naar die distributie vragen.

DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Bericht door DeBakker » 27-03-2018 17:33

Oké. Dat klinkt hoopgevend. Dan moet ik daar even naar kijken. Bedankt voor de tip.

DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Bericht door DeBakker » 08-04-2018 10:37

Gisteravond nog even een stuk met de PT Cruiser gaan rijden. Het moeilijke schakelen leek nog wel erger dan de vorige keer.
Het viel me op dat vooral de 1e versnelling echt heel moeilijk gaat. Je voelt ook dat de auto iets beweegt als je de versnelling in legt. Zodra de motor uit is schakelt hij heel soepel door alle versnellingen. Dan zullen het niet die rubbers zijn lijkt mij?

Je merkt tijdens het rijden niets van een slippende koppeling. Wat dan overblijft is de gever of nemer van de hydraulische koppeling denk ik. Heb nog geprobeerd of het veranderd als ik een paar keer met het pedaal "pomp", maar dat maakt geen verschil. Bij een kapotte hoofdremcilinder werkt dat vaak wel.

Zou het dus inderdaad gezocht moeten worden in het hydraulische deel van de koppeling? En hoeveel zou de versnellingsbak hier al van geleden hebben? Het schakelen gaat wel zonder enig bijgeluid.

De distributieriem moet ook vervangen worden en het is echt een super mooie auto die verder precies is zoals ik hem wil maar als er ook nog een boel kosten aan de koppeling komen kan ik beter verder kijken misschien.

DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Bericht door DeBakker » 08-04-2018 19:00

Jazeker. Heb degene onder het luchtfilterhuis bekeken. Heb een foto kunnen maken met mijn telefoon. Het rubber zag er wel wat "uitgelubberd" uit.

Maar omdat hij heel soepel schakelt als de motor uit is kan ik mij niet voorstellen dat dat de oorzaak is. Het voelt echt als een koppeling die niet geheel vrij komt.

DeBakker
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-03-2018 20:04

Bericht door DeBakker » 08-04-2018 22:59

Pieter bedankt voor je antwoorden en het meedenken. (.)

Eén dingetje snap ik nog niet. :oops: . Hoe zou het dan kunnen dat hij wel soepel schakelt als de motor niet draait. Als hij zo zwaar schakelt omdat die rubbers versleten zijn zou hij dat dan toch ook moeten doen? Ik wil niet bijdehand doen hoor, maar wel proberen een miskoop te voorkomen. :D

Plaats reactie